Manek Urai : Che Det Menangis Malam Ini!

PPSMI dimansuhkan mulai 2012

kemaskini 2.45pm Dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dimansuhkan sepenuhnya tiga tahun lagi, demikian diumumkan menteri pelajaran.

Pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin itu, susulan keputusan mingguan jemaah menteri pagi ini, dibuat jam 2.30 di kementeriannya di Putrajaya.

Di sekolah kebangsaan, bahasa Melayu akan menggantikan bahasa Inggeris untuk mengajar Sains dan Matematik, sementara sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil akan menggunakan bahasa ibunda masing-masing.

Pemansuhan itu dijalankan berperingkat-peringkat sehingga semua pelajar yang terlibat dengan dasar itu tamat peringkat masing-masing.

Dasar yang diperkenalkan sejak 2003 itu mendapat semakin banyak bantahan, khususnya sejak awal tahun ini apabila sekumpulan aktivis bahasa berjaya menggerakkan ribuan orang berarak ke Istana Negara.

Selain memimpin Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), yang mengepalai demonstrasi besar itu, tokoh sastera Datuk A Samad Said juga menyertai sekumpulan lima Sasterawan Negara membantah dasar itu - mencipta rekod bantahan golongan budayawan Melayu.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Terima kasih semua! Terima kasih kepada yang telah bersama-sama berhimpun bersama-sama di masjid negara tak lama dahulu!

Angkat serban untuk pak cik pak cik yang datang dari jauh naik motor kapcai!

Angkat kopiah untuk untuk mak cik mak cik tudung labuh yang turut sama berarak!

Angkat topi untuk semua anak muda yang turut sama menggerakkan himpunan!

Kita berjaya! Semoga kita dapat berjumpa di mana-mana himpunan lagi!


*Kenapa nak tunggu sampai 2012, nak terus merosakkan lagi anak-anak di sekolah? Ataupun nak jadikan modal PRU13?

0 comments:

Post a Comment