Adakah Ini Berita Buruk Untuk PR?

KUALA LUMPUR, July 7 – When he entered office in early April, he owned one of the lowest approval ratings of any incoming Malaysian Prime Minister.

One hundred days later and after a slew of measures to reform the economy, Malaysians appear to be warming up to Datuk Seri Najib Razak, a latest survey by an independent polling house shows.

The poll by the Merdeka Centre shows that his approval rating is 65 per cent, a spike from the tepid 46 per cent in mid-May and 42 per cent just before he became the country’s sixth leader.

Twenty-two per cent are dissatisfied with his performance while 13 per cent were undecided.

The survey findings will present further evidence to the Pakatan Rakyat (PR) that the days of it contending with a weak and unsure leader in Putrajaya are over.

Ibrahim Suffian, head of the polling institute, said: “Quite clearly, a growing number of Malaysians like some of the policy initiatives of the PM and his inclusive message.

“Some have begun to trust his leadership and some are giving him the benefit of doubt. This has translated into a higher approval rating.”

Some 1,060 selected registered voters were surveyed between June 19 and July 1.

They were asked a range of questions to gauge the PM’s performance, sentiment on the country and economy and measures to liberalise the economy.

The margin of error is about +/- 3 per cent. The survey was jointly commissioned by Merdeka Centre and a research house.

................jump some paras

The Merdeka Centre survey shows that Najib’s support is strongest among the Malays.

Some 74 per cent of Malays polled are satisfied with his performance as PM, while the level of support among Chinese and Indians is 48 per cent and 74 per cent respectively.

Full report at The Malaysian Insider

----------------------------------------------------------------------------------------------

OK, approval rating untuk Najib adalah 65 peratus, terpulang untuk kita semua untuk percaya atau tidak. Tapi Merdeka Centre berjaya meramal bahawa 9/12 rakyat Pulau Pinang akan mengundi PR pada PRU yang lepas.

Merdeka Centre juga berjaya mencula peratus yang akan mengundi BN dan PR dari hari ke hari hinggalah ke hari mengundi dimana mereka menjangka BN akan mendapat undi popular kurang daripada 50 peratus.

Bagi yang malas nak baca artikel panjang lebar di atas, secara ringkasnya, orang Melayu sudah kembali menyokong BN secara mantap, kembali seperti biasa menyokong BN dengan 75 peratus Melayu berpuas hati dengan cara pemerintahan Najib.

Ini akan diterjemahkan kepada kemenangan lebih daripada 2/3 kerusi Parlimen, jika ianya dibubarkan sekarang. Orang India juga kembali solid kepada BN dengan 74 peratus mereka gembira dengan Najib. Ini pula memberi jumlah kerusi 2/3 yang cukup selesa kepada BN.

Kalau bancian ini ditanyakan kepada orang Melayu di ceruk kampung Perak, Selangor, Pahang, Johor, Terengganu dan Perlis, ianya benar,

Kalau bancian ini berdasarkan kepada Orang Cina yang teruja dengan dasar liberalisasi ekonomi dan penghapusan kuota biasiswa bumiputra, ianya sahih,

Kalau survey ini ditinjau di kawasan India yang orangnya marah kerana PR tidak membela mereka, ianya betul.

Satu wake up call perlu diberi kepada pemimpin politik PR supaya berhenti bermain politiking, kutuk sana kutuk sini, janji sana janji sini, tapi tak buat apa apa. Anda punya hayat yang singkat untuk bertahan sebagai kerajaan negeri dan di banyak kerusi parlimen, anda boleh bermula menghitung baki hari. Nikmatilah sisa tempoh yang ada.

Bukan untuk menakutkan, tapi kalau Najib bubarkan parlimen esok, saya pasti majoriti 2/3 akan diperoleh kembali oleh BN. Dan Anwar Ibrahim akan ternganga. Katak-katak akan ketawa terbahak-bahak. Kaki reformasi akan kecewa. Pejuang bawahan akan bersedih dan menitiskan air mata kekalahan. Ketuanan Melayu menguburkan ketuanan rakyat. Kalau ianya diterjemahkan dalam bentuk undi di Manek Urai, akan tersenyumlah puak-puak di dalam gelap.

Jika ini terjadi, kita jumpa semula 10 tahun lagi. Maaf, ini kenyataan jika semua masih syok sendiri.

*Buat masa ni aku tak percaya lagi dengan survey ni, pasal orang-orang sekeliling masih kritikal dengan kerajaan, walaupun ada sikit-sikit dah buat U-turn.

0 comments:

Post a Comment